БЛОГ ЯРИНИ ВОЛОДИМИРІВНИ ТАРАСЮК: перший web-сайт в Україні з вивчення ОПЕРАТИВНО-РОЗШУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Функції ОРД.

Ярина Тарасюк кандидат юридичних наук, доцент. Курс лекцій ОРД.



Функції ОРД.

   

          Питання про природу правових функцій оперативно-розшукової діяльності, їх взаємодії  можна з повною мірою віднести до основних питань в теорії і практиці оперативно-розшукової діяльності. В реалізації прав і свобод людини, на які ніхто не вправі посягати, суттєве значення має оперативно-розшукове попередження і припинення дій, спрямованих на порушення чужих суб'єктивних прав, нанесення шкоди іншій особі, навколишньому середовищу тощо. Тобто в даному випадку мова йде про дотримання двох основних функцій ОРД – функції охорони і захисту.

       Державно-правовою передумовою виникнення, формування й розвитку охоронної та захисної функцій оперативно-розшукової діяльності стала необхідність у забезпеченні державою охорони соціально-політичних та особистих прав і свобод людини, захисту державного і громадського майна від злочинних посягань, у зміцненні законності. Поряд із судом, прокуратурою та іншими правоохоронними органами держави оперативні підрозділи кримінальної міліції зобов'язані охороняти і зміцнювати правопорядок, тобто захищати певну систему суспільних відносин, урегульованих, закріплених, а інколи й покликаних до життя нормами права. Тим самим визначаються правовий характер і соціальна зумовленість функцій оперативно-розшукової діяльності.

         На сучасному етапі вибір негласних сил, засобів і методів оперативно-розшукової діяльності слід розглядати у прямій залежності від сфери їхнього застосування, тобто тільки при виконанні завдань кримінальної політики - попередження, припинення, розкриття й розслідування злочину, розшуку злочинців, безвісти зниклих осіб. Поза рамками вказаних завдань оперативно-розшукова діяльність соціальної цінності не має. Застосування ж негласних сил, засобів і методів оперативно-розшукової діяльності соціально виправдане наявністю суперечностей, логікою конфронтації, ініціатором яких є не держава, а злочинні елементи, які вступили у конфлікт із законом і правилами соціального співжиття. Соціально-правовий аспект цього питання полягає в тому, що протидія злочинних елементів встановленому у суспільстві правовому порядку створює ситуацію, за якої відмова від оперативно-розшукових заходів (гласних і негласних пошукових, розвідувальних і контррозвідувальних) була б рівнозначною капітуляції перед антисуспільними елементами, визнанню безсилля держави та суспільства у вирішенні соціально-політичних питань, викоріненні злочинності та усуненні причин, що її породжують.

        Звідси випливає принциповий висновок про те, що, створюючи і розвиваючи таку державно-правову інституцію, як оперативно-розшукова діяльність, держава виходить не тільки з міркувань необхідності, а й з основного конституційного принципу, що декларує утвердження та забезпечення прав і свобод людини як головний обов'язок держави.



 



Обновлен 03 ноя 2016. Создан 28 мар 2016



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником