БЛОГ ЯРИНИ ВОЛОДИМИРІВНИ ТАРАСЮК: перший web-сайт в Україні з вивчення ОПЕРАТИВНО-РОЗШУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

ЗАСОБИ І ПРИЙОМИ ФОТОЗЙОМКИ У БОРОТЬБІ ЗІ ЗЛОЧИННІСТЮ

підручник Спеціальна техніка ОВС



 

Автофокусування - це автоматичне наведення на різкість при зйомці об'єкту. АФ може здійснюватися або за допомогою спеціального датчика, розташованого поряд з об’єктивом, або безпосередньо через об’єктив (що забезпечує точніший результат). У різних камерах застосовується АФ пасивного або активного типу (AF і FF), також є моделі, де використовується гібридна система АФ. Система пасивного фокусування заснована на визначенні контрасту зображення (під контрастом зображення розуміється співвідношення між найбільш яскравими і найбільш темними його ділянками). При активному АФ камера визначає відстань до об’єкту зйомки, освітлюючи його інфрачервоним випромінюванням і визначаючи час повернення відбитого сигналу.

Айденти—Кіт (Identi-Kit) - це спеціальний комплект для створення композитних портретів. Складається з прозорих діапозитивів розміром 12x14 см, на яких нанесені штрихові рисунки різних варіацій частин обличчя: брів, очей, носів, губ, зачісок і т. ін., а також носильних речей та головних уборів. Портрет виготовляється (складається) із діапозитивів за безпосередньою участю свідка або потерпілого. Такий метод виготовлення синтетичних портретів шляхом накладання одна на одну прозорих діапозитивів (плівок) із зображенням елементів зовнішності людини, запропонований у 1865 році чиновником відомства шерифа Макдональдом та групою спеціалістів американської фірми "Таунсенд". У вітчизняній практиці комплект айденти-кіт поширення не набув.

Анфас (від франц. en face, буквально - в обличчя) - це зображення обличчя людини або предмета прямо — спереду до того, хто спостерігає, дивиться.

Баланс білого - це функція фото- або відеоз'йомки, що дозволяє компенсувати спотворення кольорів, викликане різними джерелами освітлення (сонячне світло, лампа розжарювання або флуоресцентне світло). Звичайні фотокамери не володіють здатністю коригування змін навколишньої кольорової гамми, тому із зміною освітлення починають спотворюватися кольори. Білий колір при денному світлі може приймати інший відтінок в інших умовах освітлення. Наприклад, зйомка при штучному освітленні “грішить” жовтизною всього, що оточує, оскільки в спектральному складі світла, випромінюваного лампами розжарювання, значно більше червоно-жовтих променів. Для корекції колірних спотворень, що виникають при зйомці в різних умовах освітлення використовується функція балансу білого. Більшість сучасних цифрових фотокамер мають функцію автоматичної (без втручання оператора) настроювання балансу білого. При автоматичній корекції система сприймає колір фотографованого об'єкту, визначає промені, які домінують в освітленні і автоматично настроює колірну чутливість камери, щоб кінцеве зображення мало однакові рівні всіх кольорових складових. Завдяки цієї функції стає можливим відтворення природних кольорів. Проте програма автоматики не

завжди за певних умов в змозі врахувати усі різноманіття джерел освітлення. Іноді таку корекцію виконують суб'єктивно від руки.

Сучасні камери мають попередні установки балансу білого для різних умов освітлення: “денне світло”, “світло від лампи розжарювання”, “люмінесцентне освітлення”, “флуоресцентне світло”, “сонячно”, “похмуро” і тл. Передустановки балансу білого розраховані на виправлення певних кольорових спотворень. Наприклад, в режимі “світло від лампи розжарювання” усувається оранжевий відтінок, що виникає при зйомці в приміщенні при світлі таких ламп, а при виборі передустановки “люмінесцентне освітлення” усувається зеленуватий відтінок, що виникає при освітленні об’єктів люмінесцентною лампою. Таким чином, перед початком зйомки для отримання ефективного відтворення природних кольорів слід встановити режим, відповідний джерелу світла. Різні передустановки балансу білого можна також використовувати для розширення творчих можливостей під час фотографування. Наприклад, якщо встановити фотокамеру в режим денного світла, але знімати при освітленні від ламп розжарювання, то зображення матиме червонуватий відтінок, що додасть фотографії оригінальний вигляд.

Крім того сучасні камери мають ручну установку балансу білого із використанням будь-якої білої поверхні, наприклад, листа паперу. Для настроювання камери на правильне відтворення кольорових відтінків в певних умовах освітлення, останню спрямовують на білий лист паперу і натискають кнопку регулювання балансу білого. Автоматика точно визначає необхідне корегування, враховуючи баланс червоного, зеленого і блакитного кольорів (ЛОВ) у співвідношенні 1:1:1, щоб при іншому співвідношенні вийшов чистий нейтральний білий колір. Ручна настройка балансу білого ефективніша, ніж автоматична.

Варіооб’єктив - це об’єктив зі змінною фокусною відстанню. Він надає можливість здійснювати зйомку з однієї позиції у потрібному ракурсі і масштабі різних за розмірами об’єктів та з різних дистанцій (наприклад, орієнтовну, оглядову, вузлову, детальну зйомки).

Вид фотозйомки - це сукупність методів, засобів і прийомів зйомки щодо особливостей мети, завдань, умов і об’єктів зйомки.

Видовжувальні кільця — пристосування для забезпечення зйомки з малої відстані невеликих та дрібнорельєфних об’єктів або графічних матеріалів. Вони встановлюються між об’єктивом і фотоапаратом, виходячи із принципу - чим менше розмір об’єкта (документа), тим більшої висоти підбирається кільце (можливо два кільця). Наведення на різкість зображення здійснюється наближенням або віддаленням фотоапарата відносно об’єкта зйомки.

Видошукач - це пристосування у фото-, кіно- чи відеокамері для визначення меж зображення. За його допомогою здійснюється вибір кадру і наведення на різкість. Існують такі типи видошукачів: 1) оптичний; 2) дзеркальний; 3) електронний (рідкокристалічний). Оптичний видошукач є найпоширенішим типом видошукача. У кострукторному відношені видошукач Де оптична система лінз у фотокамері, за допомогою якої здійснюється наведення апарату на об’єкт зйомки і визначаються межі зображення для майбутньої фотографії. Віл складається з окуляра і об’єктиву, зв язаного з голошиїм об’єктивом фоі'оаііарата.

У дзеркальному видошукачі «ображення потрапляє до окуляру через об'єктна фотокамери. Зображення у вікні дзеркального видошукача повністю співпадає із зображенням, що потрапляє через об’єктив фотоапарату на фотоплівку чи електронну матрицю (відсутня невідповідність зображення у видошукачі тому зображенню, яке “бачить” об’єктив камери (паралакс). Видошукачі даного тилу встановлюються в так званих дзеркальних фотокамерах.

На екрані електронного видошукача відображається майбутній кадр таким, яким його “бачить” об’єктив камери. Електронний видошукач крім «картинки» відображає. як правило, ще й різноманітну допоміжну (сервісну) інформацію.

Глибина різкості зображуваного простору - показує, яка частина поля зору перебуває у фокальній площині об’єктиву. При наведенні на об’єкт з повної відстані існують межи просторових областей перед об’єктом та за ним, які тож відображаються досить чітко (різко). Цей діапазон називається діапазоном простору різкого зображається. При закритій діафрагмі можливо досягати більшого поля зору у фокусі об'єктиву. Відкрита діафрагма забезпечує малу глибину різкості, що дозволяє спостерігати у фокусі лише невеликий фрагмент просторового поля зору. Тобто, діапазон простору, що різко відображається, стає меншим із зменшенням заданого числа діафрагми (коли діафрагма відкривається) і навпаки.

На глибини різкості впливають певні чинники. Так, об'єктиви з широким кутом зору (короткофокусні) забезпечують, як правило, більшу глибину різкості. Велике значення фокусної відстані об'єктиву свідчить про меншу глибину різкості. Найменша глибина різкості можлива у сутінках, коли діафрагма повністю відкрита, тому об’єктив, сфокусований в денний час, у вечірній час може виявитися розфокусованим.

Дзеркально-лінзові об’єктиви - мають конструкцію із двох сферичних дзеркал та комплекту лінз, завдяки чому світло проходить через об’єктив тричі (двічі у прямому напрямі та один раз у зворотньому напрямі). Відповідно такі об’єктиви вельми компактні, хоча і мають низку недоліків порівняно з традиційними (лінзовими) схемами об'єктивів. Наприклад, діафрагмувати дзеркально-лінзовий об'єктив не можна, тому управління експозицією можна проводити тільки за рахунок вибору витримки затвору фотоапарату чи швидкості кіно- або відеохйомки. Дзеркально-лінзові об’єктиви створюють помітне розмиття контурів об’єкта при зйомці крізь скляні перепони. Зараз дзеркально-лінзові об’єктиви не досить поширені, хоча присутні в лінійках оптики деяких фірм, відносно коштовні і використовуються здебільшого для проведення спеціальних зйомок.

Діафрагма це набір рухомих пелюсток, які регулюють діаметр відносного отвору об’єктиву, через який проходить світло (прістрій для регулювання проходження потоку світла через об’єктив). Кожному значенню діафрагми відповідає діафрагмове число, яке дорівнює відношенню фокусної відстані об’єктива до діаметра його вхідного отвору (визначає світлосилу об'єктива). Чим більше діафрагмове число (діафрагма майже закрита), тим менше отвір об’єктива і тим менше світла проходить через об’єктив, що потрапляє на фотоплівку або електронну матрицю. Чим менше діафрагмове число (діафрагма повністю відкрита), тим більше діаметр вхідного отвору об’єктиву і, отже, тим більше світла проходить через об’єктив на фотоносій (матрицю). Від значення діафрагми залежить глибина різкості зображення - чим більше діафрагмове число, тим чіткіші предмети як на передньому, так і на задньому плані. При малому діафрагмовому числі різкими будуть тільки предмети на які наведена максимальна різкість (див.: Глибина різкості).

Довгофокусні фотооб’єктиви (або телеоб’єктиви) - забезпечують збільшене зображення об’єкту порівняно зі штатними (табельними) об’єктивами фотоапарату у 6-20 разів. Масштаб одержуваного на фотоплівці зображення об’єкта перебуває у прямій залежності від фокусної відстані об’єктива. Чим більше ця відстань, тим крупніше зображення об’єкта. Існує також зворотна пропорція - зменшення кута зору та глибини різкості об’єктива.

Експозиція - це кількість світла, що потрапляє на фотоплівку чи електронну матрицю, яка дорівнює інтенсивності світла помноженої на час дії. Інтенсивність світла залежить від умов зйомки, час дії - від вибраної величини витримки затвору фотокамери.

Кількість мегапікселів - кількість умовних точок будови зображення на умовну його площину. Чим більше цей показник, тим вище роздільна здатність зображення.

Кількість режимів автоекспозиції — це набір взаємопов'язаних стандартних установок витримки і діафрагми, відповідних найпоширенішим умовам зйомки (див.: Мегапіксель).

Короткофокусні (або ширококутні) фотооб’єктиви — зменшують зображення у зрівнянні зі штатними (табельними) об’єктивами (приблизно у два-чотири рази), тим самим розширяють кут поля зору. Ними доцільно користуватися при зйомці в умовах обмеженого простору, наприклад, на малій відстані від об'єкта зйомки, в умовах вузької вулиці, у невеликому приміщенні тощо (див.: Ширококутні фотооб’єктиви).

Макрозйомка - це спеціальний режим для зйомки середніх і дрібних об’єктів в масштабах від 1:1 до 1:20. Макрозйомка проводиться з близької відстані. Режим макрозйомки дозволяє досягти прийнятної глибини різкості та відокремити об’єкт від фону.

Масштабна зйомка - це фотозйомка об’єктів з розташованим в одній з ними площині масштабом. Дає змогу по фотознімку визначити дійсні розміри сфотографованих об’єктів.

Мегапіксель (мільйон пікселів) - це одиниця вимірювання роздільної здатності, електронної матриці фото пристрою або в ідео камери (див.: Кількість мегапікселів).

Мінімальна відстань зйомки - це мінімальна межа фокусувати об’єктиву фотокамери чи відеокамери, на якій камера здатна сфокусуватися на об’єкті зйомки. Відстань до об’єкта, шо знімається, не повинна бути меншою мінімально можливої відстані зйомки фото-відеокамери, інакше зо^г вийде нерізким. Чим менше мінімальна відстань, тим крупнішім можна відзняти об'єкт.

Об'єктив - це оптична система, що створює зображення об єкту. у більшості оптичних приладів (мікроскоп, зорова труба, фотокамера тощо) зображення, що створюється об’єктивом, розглядається через збільшувальну оптичну систему - окуляр.

Існують такі види об’єктивів:

1)     Стандартний (типовий або штатний) об’єктив з фокусною відстанню, приблизно рівною значенню діагоналі кадру на плівці чи електронній матриці. Наприклад, для 35мм фотоапаратів з розміром кадру 24x36мм (діагональ кадру

-       43мм) стандартним вважається об’єктив з фокусною відстанню 45-52мм. Для фотоапаратів з розміром кадру 45x60мм "стандартним" буде об’єктив з фокусною відстанню 75-80мм.

2)     Довгофокусний об'єктив - це об’єктив, фокусна відстань якого помітно більша, ніж у стандартного об’єктиву. До довгофокусних об’єктивів умовно прийнято відносити об’єктиви з фокусною відстанню від 70-80мм і більше. Довгофокусні об’єктив з фокусною відстанню 200-300 і більше мм дозволяють знімати крушшм планом об’єкти зі значної відстані, не наближаючись до них. Використовуючи довгофокусні об’єктиви слід пам’ятати про те, що вони набагато чутливіші, ніж звичайна оптика, до найменшого тремтіння рук або руху (вібрації) апарату, що призводять результаті до «змазування» зображення. Тому при зйомці довгофокусною оптикою застосовують штативи і використовують достатньо коротку експозицію, що покращує різкість фотографій (див.: Довгофокусні фотооб’єктиви).

3)      Ширококутні об’єктиви - це об'єктиви, які мають зменшену фокусну відстань, порівняно із стандартними об’єктивами. Тому кут зору - відповідно ширший, ніж у стандартної і довгофокусної оптики. Для 35мм камер ширококутними вважаються об’єктиви, в яких фокусна відстань 35мм і менше. Ширококутні об’єктиви найпридатніші для фотографування в тих випадках, коли необхідно забезпечити великий кут поля зору, наприклад, при панорамній зйомці або зйомці в обмеженому просторі (наприклад, в умовах тісних міських вулиць, в невеликій кімнаті), оскільки у поле зору об’єктиву інформації потрапляє тим більше, чим менше його фокусна відстань. Окремий клас ширококутних об'єктивів складають надширококутні об'єктиви типу “риб'яче око” (Fish Eye) - це тип об’єктивів, які відрізняються великим кутом зору (до 180°) і характерними спотвореннями (закругленнями) усіх ліній, що проходять не через центр зображення. Макро-об 'єктиви призначені для макрозйомки, тобто фотографування у великому масштабі. Зазвичай макро-об’єктиви припускають зйомку в масштабі 1:1 (рідше - 1:2 і дрібніше). Термін «масштаб зображення» означає співвідношення зображення об'єкта на плівці з його реальними розмірами. Наприклад, при масштабі 1:1 розміри об'єкту зйомки і Його зображення на плівці будуть однаковими, а при масштабі 1:4 - зображення матиме розмір в чотири рази менше об'єкта зйомки. При зйомці у великому масштабі у об'єктивів, не призначених для макрозйомки, різкість погіршується як у центрі зображення, так і по краях (особливо). Тому макро-об’єктиви відрізняються не тільки коротшою мінімальною фокусною відстанню, але і набагато складнішою оптичною системою, а також - меншою світлосилою, чим звичайні об’єктиви такої ж фокусної відстані (див.: Короткофокусні фотооб’єктиви; Ширококутні фотооб’єктиви.

Оперативна фотозйомка - це оперативно-розшуковий захід, який здійснюється за допомогою фототехнічних засобів (як загального користування, так і спеціально виготовлених чи пристосованих) зовнішніх ознак осіб, які перевіряються чи розроблюються, їх дій, а також предметів і документів, що становлять оперативний інтерес з метою запобігання, виявлення злочинів та розшуку зниклих злочинців.

Оперативна фотозйомка - це оперативно-розшуковий захід, спрямований на фіксацію за допомогою спеціальної або серійної фотоапаратури зовнішніх ознак осіб, їх дій, предметів і документів та інших об’єктів, що складають оперативний інтерес для попередження, виявлення злочинів, розшуку зниклих злочинців, інших осіб та об’єктів. Вона проводиться як самостійний захід, а також у поєднанні з іншими оперативно-розшуковими заходами та в процесі здійснення їх елементів. Має значну оперативну та Кримінально-процесуальну цінність, сприяє отриманню найбільш повної, об’єктивної, достовірної оперативно-розшукової інформації. Розглядається як різновид оперативно-розшукових заходів, передбачених ст.ст. 256, 267, 269 КПК України, а також законами України "Про міліцію” (п. 10 ст. 11), “Про оперативно-розшукову діяльність” (п. 11 ч. 1 ст. 8; ч. 2 ст. 8), "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю" (ст. 15) та відомчими нормативними актами оперативного характеру МВС України. При її здійсненні головним принципом є суворе дотримання законності: по- перше, спрямованість на захист інтересів громадян, суспільства, держави, які охороняються законом, по-друге, застосовуються тільки при наявності достовірних, перевірених даних у відношенні конкретних осіб або конкретних фактів, що свідчать про протиправні дії та необхідність і доцільність проведення такого заходу для об’єктивного документування таких дій. Суб’єктом здійснення оперативної фотозйомки є оперативний працівник, в провадженні якого є матеріали оперативно-розшукового обліку, що потребують проведення цього заходу. Він є ініціатором і організатором заходу, відповідає за його підготовку, проведення і документальне оформлення.

ПЗС матриця (CCD) - це фоточутливий, малим розміром кристал напівпровідника, з так званим приладом із зарядовим зв’язком (ПЗС), використовується у електронній фототехниці як заміна фотоплівки і слугує для перетворення сприйманого зображення в пікселі (елементи зображення). ПЗС застосовуються в цифрових фотоапаратах, сканерах, факсимільних апаратах, відеокамерах, містить сотні тисяч або навіть мільйони напівпровідникових елементів. Чим більше елементів (осередків) в ПЗС, тим вище розподільна здатність і якість зображення. При зйомці світло, потрапляючи на осередки ПЗС, призводить до утворення електричного заряду; чим більше світла, тим більший струм. В темних місцях заряд не утворюється. Для отримання кольорового зображення світловий потік пропускається через багатошаровий набір, що містить червоний, синій і зелений світлофільтри. Після цього світло потрапляє на пікселі ПЗС, які відповідно чутливі до червоного, синього або зеленого кольору. Ця комбінація пікселів і утворює повно кольорове зображення.

Правові основи застосування фотозйомки складають передусім положення Конституції України (ч. 2 ст. 32), Кримінального процесуального кодексу України (ст.ст. 99, 105, 107, 224, 228, 231, 236, 237, 239, 240, 241,^256, 267, 269), законів України “Про міліцію” (п.п. 10, 11, 12 ст. 11), “Про оперативно-розшукову діяльність” (пл 7, 11 чЛ ст.8; ч.2 ст.8), “Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю” (ст. 15), а також інші відомчі нормативні акти.

Репродукційна зйомка — це фотографічне відтворення документів, малюнків, картин та інших графічних об’єктів з метою фіксування їх змісту і загального вигляду (в натуральну величину або з метою збільшення чи зменшення). Здійснюється при фотографуванні плоских об’єктів: креслень, схем, таблиць, текстів, фотокарток, рисунків для отримання їх фотокопій, виготовлення одномасштабних і однорозмірних фотознімків та тиражування фотознімків (наприклад, для розсилання фотокарток розшукуваної особи з метою її впізнання). Фоторепродукції документів здійснюється контактним способом за спеціальними методиками або із використанням спеціальної та звичайної фотоапаратури.

Репродукція - це: 1) фотозйомка плоских об’єктів з метою фіксації їх змісту, зовнішнього виду та розмірів. 2) фотознімок, отриманий шляхом репродукціювання.

Розмір сенсора - вказується довжина/ширина робочої поверхні сенсора (електронної матриці). Чим більше розмір матриці, тим більшу кількість світлочутливих осередків містить вона, тим вище розподільна здатність і якість зображення.

Світло - це електромагнітне випромінювання, що викликає зорове відчуття людиною і яке займає відносно вузьку ділянку оптичного спектру - від 750 мікрометрів (червоне світло) до 400 мікрометрів (фіолетове світло). Межі між інфрачервоною ділянкою спектру і радіохвилями, з одного боку, та ультрафіолетовою ділянкою спектру і рентгенівськими променями, з іншого боку, прийняті відносно умовно. Швидкість розпНПУюдження світла визначена близько 300 тис. км/сек. Світло може викликати різні впливи: механічні (світловий тиск), теплові, електричні (фотоефект), хімічні (фотохімічні реакції) таін.

Світловий потік - це кількість світла, що випромінюється певним джерелом. Одиниця виміру - люмен (лм).

Сигналетична фотозйомка - це упізнавальна фотозйомка; правила проведення якої вперше були розроблені французьким криміналістом А. Бертилбоном (див.: Фотозйомка упізнавальна).

Судово-дослідницька фотографія - це система спеціальних методів, прийомів і засобів, що застосовуються для отримання нових фактів під час провадження судових експертиз.

Судово-оперативна фотографія - цс сукупність методів, прийомів і засобів, що застосовуються для фіксації і при проведені нескладних досліджень речових доказів у процесі розслідування.

Телеконвсртер - це оптичний пристрій (конструкція), що не € власне об'єктивом. Телеконвертер не може самостійно побудувати на плівці зображення об’єкта, оскільки має негативну оптичну систему (тобто не збирає промені, а навпаки - розсіює їх). Встановлюється телеконвертер між об’єктивом і корпусом фотоапарата (для цього він має відповідне байонстне або різьбове з'єднання з обох боків). В наслідок цього утворюється складений телеоб’єктив, що має фокусну відстань більшу, а світлосилу - відповідно меншу, ніж використовуваний об’єктив без телеконвертера. Лінзи телеконвертера “вирізають” центральну частину поля зображення об’єкта і “розтягують” її на весь кадр. Коефіцієнт збільшення фокусної відстані об'єктива за допомогою телеконвертера називається його кратністю. Найбільш розпНПУюджені 1.4х і 2х тслеконвертери. Відносний отвір (світлосила) такого телеоб’єктива зменшується пропорційно кратності телеконвертера, тобто об’єктив 200/2.8 з телеконвертером 1.4х матиме характеристики 280/4, а при використанні 2-х телеконвертерів - 400/5.6. Мінімальна відстань наведення на різкість при використанні телеконвертера не змінюється.

Телеоб'єктиви - див.: Довгофокусні фотооб’єктиви.

Тип сенсора - розрізняють два основні типи світлочутливих сенсорів цифрових фотоапаратів (матриць): 1) CCD (Charge Coupled Device) - світло перетворюється сенсором в електронний сигнал. Інформація з осередків прочитується послідовно, рядок за рядком. Отримані дані обробляються незалежним мікрочіпом і конвертуються в цифровий формат, 2) CMOS (Complementary Metal-Oxide Semiconductor) - з такого сенсора безпосередньо прочитується цифрова інформація, індивідуально з кожного осередка (пікселя). Завдяки особливостям технології, сенсор здатний виконувати ряд додаткових корисних функцій (фокусування, експонометрія та ін.).

Фокусна відстань (Focal Length) - це найменша відстань від оптичного центру об’єктива до площини зображення, тобто до поверхні світлочутливого фотоматеріалу (матриці), при якому можливо отримати різке зображення. Реальні значення фокусної відстані визначаються в міліметрах. Фокусна відстань цифрових фотоапаратів представлена в перерахунку на стандартний плівковий кадр 24x36 мм, отримуваний на звичайних фотоапаратах з мінімальною фокусною відстанню 35 мм. Фокусна відстань показує, у скільки разів той або інший об’єктив оптично “наближає” або “віддаляє” об’єкт зйомки. Оскільки “збільшення” 50-мм об’єктиву приблизно рівне 1, то 100-мм об’єктив як би “наближає” об’єкт зйомки у 2 рази, а 24-мм - в стільки ж разів “віддаляє”. Чим менша фокусна відстань, тим більший кут зйомки. Наприклад, фокусна відстань 35 мм дозволить умістити в кадрі 5 чоловік, а при фокусній відстані 27 мм в кадрі уміщатимуться 6 чоловік. В більшості моделей

фотооб’єктивів фокусна відстань фіксована. Зазвичай вони забезпечують значно кращу якість зображення, ніж об'єктиви зі змінною фокусною відстанню (див.: Варіооб’єктив.

Формат цифрового зображення - цифрова фотозйомка підфямуєгься кількома основними форматами файлів зображень: 1) EXIF (Exchangeable Image File) — формат файлу, використовуваний більшістю цифрових фотоапаратів, у випадках, коли встановлений запис JPEG, зображення зберігається у форматі EXIF із стисненням JPEG; 2) FlashPix - формат зображення з кількома дозволами. Зображення ділиться на частини, кожну з них можна переглядати і обробляти незалежно; 3) GIF - формат файлів, використовуваних, в основному, в Інтернеті; 4) JPEG (Joint Photographie Experts Group) - формат файлу, a також спосіб стиснення. Якість при стисненні зображення погіршується, але, як правило, це непомітно для ока; 5) MPEG - формат цифрового відео. розроблений Motion Pictures Expert Group; 6) RAW - формат зображення, при якому дані поступають безпосередньо з сенсора CCD, без додаткової обробки; 7) TIFF — формат файлу збереження зображення без втрати якості.

Фотоапарат “Зеніт” — точний опгико-механічний прилад, який являє собою однооб’єктивний, дзеркальний, малоформатний фотографічний апарат. Є базовим в органах внутрішніх справ. Входить до фотокомплекту слідчого.

Фотоапарат цифровий - це фотокамера, що не потребує використання світлочутливих матеріалів. Принцип використання такий: після введення в пам'ять апарату необхідної кількості кадрів відповідні сигнали виводяться на комп’ютер, після чого фотокамера стає готовою для нових зйомок. Цифровий фотоапарат передбачає невеличкий рідиннокристалічний екран (зазвичай на задній кришці), який використовується як видошукач, а також для перегляду знятого матеріалу. Фотознімки друкуються за допомогою підключеного до комп’ютера принтера.

Фотоапарати дзеркальні — є базовими (табельними) для органів внутрішніх справ. Вони забезпечують візування по матовому склу і мікрорастру, що надає можливість безпосередньо спостерігати за масштабом і ракурсом зйомки, візуально оцінювати якість (чіткість) зображення об’єкта, що фотографується. Дозволяють використовувати змінні (короткофокусні та довгофокусні) об’єктиви, насаджу вальні лінзи, телеконвертори, видовжу вальні кільця, різноманітні світлофільтри. Ці фотоапарати придатні для здійснення зйомки із значних відстаней, репродукційної зйомки графічних матеріалів, зйомки дрібних об’єктів (макрозйомки), зйомки із застосуванням мікроскопів (мікрозйомки), електронно-оптичних перетворювачів та приладів бачення в темряві (для зйомки в інфрачервоних променях, у нічний час або у затемненому приміщенні).

Фотоаплікація (негативна, діапозитивна, комп’ютерна) - це складання ознак зовнішності людини шляхом накладання зображень обличчя. В криміналістиці застосовується з метою ідентифікації особи в процесі виконання портретної експертизи.

Фотографічний знімок - це зображення (негатив, позитив), виготовлене із застосуванням звичайної або спеціальної фотоапаратури (мікрофільми,рентгенівські знімки і Т.П.), яке отримується на світлочутливому матеріалі (фотоплівка, скляна фотопластинка, фотопапір).

Фотографування — це спосіб швидкої, точної і об’єктивної фіксації візуальної інформації при проведенні дізнання та слідства, а його застосування в оперативно-розшуковій діяльності - ефективний засіб документування протиправних дій осіб, що становлять оперативний інтерес д ля правоохоронних органів, та отримання даних оперативно-розшукового призначення, фотографування може проводитися як самостійний захід, а також як елемент процесуальних дій та оперативно-розшукових заходів з метою: 1) закріплення процесу та результатів слідчої дії; 2) документування (фіксації) окремих епізодів (фактів) підготовки до злочину, замаху на злочин або його вчинення; 3) зйомки графічних матеріалів (документів), які можуть набувати доказового значення по кримінальній справі або якщо це потрібно для оперативних завдань чи криміналістичного дослідження; 4) виготовлення для розшукових цілей фотознімків розшукуваних злочинців та інших осіб; 5) встановлення осіб — призвідників групових хуліганських виявів або масового безладдя. Наведений перелік не вичерпує усіх можливих випадків, в яких використання фотозйомки є доцільним і надає бажані результати у порівнянні з іншими методами і способами фіксації інформації.

Фотографування в інфрачервоних променях - це фотозйомка об’єктів, які освітлюються інфрачервоними (тепловими) променями. На об’єктив камери встановлюється інфрачервоний світлофільтр, а об’єкт освітлюється за допомогою інфрачервоного освітлювача (здебільшого електролампи розжарювання, закритиої інфрачервоним світлофільтром або без нього). Використовується з метою техніко-криміналістичного дослідження документів.

Фотографування в рентгенівських променях - це метод отримання тіньового зображення структури об'єкта за рахунок дії на фотоматеріал рентгенівських променів, які пройшли крізь об’єкт, що фотографується. Застосовується для вивчення внутрішньої будови частин вогнепальної зброї, замків, відшукання захованих предметів, прочитання деяких текстів тощо.

Фотографування в ультрафіолетових променях - це метод, заснований на дії ультрафіолетових променів, відбитих від об’єкта зйомки.

Фотозйомка — це спосіб фіксації видової інформації. Фотозйомка у правоохоронній діяльності активно використовується поряд з іншими способами і засобами фіксації інформації і виконується відповідно до наукових криміналістичних рекомендацій. За своєю правовою природою фотознімки належать до документів і можуть використовуватися у кримінальному судочинстві як джерело доказів.

Фотозйомка упізнавальна - це фотозйомка людей та трупів, виконувана за спеціально розробленими наукою криміналістикою правилами, з метою реєстрації, розшуку або ідентифікації (ототожнення) особи. Система та правила такої зйомки вперше були розроблені французьким криміналістом А. Бертильоном (див.: Сигнал етична фотозйомка). Вона проводилася в фас, правий профіль, в напівповорот (до поясу) та у повний зріст в масштабі 1:7. Волосся не повинне було закривати вухо. Ретуш позитивів та негативів не

допускалися. Фактично ці правила збереглися і до нашого часу, в основному здійснюється зйомка особи в фас та правий профіль, при наявності особливих прикмет третій знімок виконується у повний зріст з поворотом корпуса вправо (лівий напівпрофіль). Труп на місці його виявлення фотографується зверху та збоку - зліва та справа. З метою наступного упізнання обличчю трупа надасться прижиттєвий вигляд, робиться “туалет”.

Ширококутні фотооб’єктиви - див. Короткофокусні фотооб’єктиви.



Обновлен 02 ноя 2016. Создан 04 апр 2016



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником